Quan ens trobem
amb problemes de relació amb altres persones, és habitual que pensem que són
els altres qui tenen el problema o que són ells la causa del problema. En el cas
dels adolescents, o dels joves, aquesta
actitud acostuma a ser encara més freqüent. Encara més potser quan aquests són els
nostres fills o filles.
Correm el risc de
veure l’adolescència i la joventut com una “etapa difícil”, una mena de “passa”
que cal que els adolescents superin: una grip de sensacions, emocions i pensaments. I potser ens perdem una fase vital dels seu
desenvolupament on podem veure'ls com a persones que poden contagiar-nos els valors positius que germinen al seu cervell i que
possiblement nosaltres hem deixat oblidats pel camí.
El sempre
enginyós Dr. Dan Siegel en
parla al seu darrer llibre: “Brainstorm: The power and purpose of the
teenage brain” (Pluja d’idees: el
poder i el propòsit del cervell de l’adolescent) i proposa un acrònim per a
sintetitzar l’essència d'aquest sentir-se feliç i viu que acompanya aquesta etapa tan
especial:
ESSENCE (Essència):
ES (Emotional Spark): Espurna emocional. Llavor de vitalitat i de donar sentit
a la vida.
SE (Social Engagement): Compromís social. Cercant relacions que siguin mútuament
enriquidores.
N (Novelty): Novetat. Innovant, cercant noves experiències que estimulin els
nostres sentits i emocions a través de nous i excitants camins.
CE (Creative exploration): Exploració creativa. Somiant nous conceptes i
idees. Fent servir la nostra imaginació per a caminar per nous viaranys que
ampliïn la nostra consciència.
En definitiva, aprenent a viure i a veure la vida a través de l'observació
atenta sense judicis previs. Una atenció oberta a l'experiència de cada moment i que no posa etiquetes.
Cuando nos encontramos con problemas de relación con otras personas, es habitual que pensemos que son los demás los que tienen el problema o que ellos mismos son la causa del problema . En el caso de los adolescentes, o de los jóvenes, esta actitud suele ser aún más frecuente. Más aún quizás cuando éstos son nuestros hijos o hijas.
Corremos el riesgo de ver la adolescencia y la juventud como una "etapa difícil", una especie de "enfermedad" que es necesario que los adolescentes pasen: una gripe de sensaciones, emociones y pensamientos. Y quizás nos perdemos una fase vital de su desarrollo donde podemos verlos como personas que pueden contagiarnos los valores positivos que germinan en su cerebro y que posiblemente nosotros hemos dejado olvidados en el camino.
El siempre ingenioso Dr. Dan Siegel habla de ello en su último libro: "Brainstorm: The power and purpose of the teenage brain" (Lluvia de ideas: el poder y el propósito del cerebro del adolescente) y propone un acrónimo para sintetizar la esencia de este sentirse feliz y vivo que acompaña esta etapa tan especial:
ESSENCE (Esencia):
ES (Emotional Spark): Chispa emocional. Semilla de vitalidad y de dar sentido a la vida.
SE (Social Engagement): Compromiso social. Buscando relaciones que sean mutuamente enriquecedoras.
N (Novelty): Novedad. Innovando, buscando nuevas experiencias que estimulen nuestros sentidos y emociones a través de nuevos y excitantes caminos.
CE (Creative exploración): Exploración creativa. Soñando nuevos conceptos e ideas. Usando nuestra imaginación para caminar por nuevos senderos que amplíen nuestra conciencia.
En definitiva, aprendiendo a vivir ya ver la vida a través de la observación atenta sin juicios previos. Una atención abierta a la experiencia de cada momento y que no pone etiquetas.
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