11.1.14

Essència - Esencia


Quan ens trobem amb problemes de relació amb altres persones, és habitual que pensem que són els altres qui tenen el problema o que són ells la causa del problema. En el cas dels adolescents, o dels joves, aquesta actitud acostuma a ser encara més freqüent. Encara més potser quan aquests són els nostres fills o filles.

Correm el risc de veure l’adolescència i la joventut com una “etapa difícil”, una mena de “passa” que cal que els adolescents superin: una grip de sensacions, emocions i pensaments. I potser ens perdem una fase vital dels seu desenvolupament on podem veure'ls com a persones que poden contagiar-nos els valors positius que germinen al seu cervell i que possiblement nosaltres hem deixat oblidats pel camí.

El sempre enginyós Dr. Dan Siegel en parla al seu darrer llibre: “Brainstorm: The power and purpose of the teenage brain(Pluja d’idees: el poder i el propòsit del cervell de l’adolescent) i proposa un acrònim per a sintetitzar l’essència d'aquest sentir-se feliç i viu que acompanya aquesta etapa tan especial:

ESSENCE (Essència):

ES (Emotional Spark): Espurna emocional. Llavor de vitalitat i de donar sentit a la vida.

SE (Social Engagement): Compromís social. Cercant relacions que siguin mútuament enriquidores.

N (Novelty): Novetat. Innovant, cercant noves experiències que estimulin els nostres sentits i emocions a través de nous i excitants camins.  

CE (Creative exploration): Exploració creativa. Somiant nous conceptes i idees. Fent servir la nostra imaginació per a caminar per nous viaranys que ampliïn la nostra consciència.

En definitiva, aprenent a viure i a veure la vida a través de l'observació atenta sense judicis previs. Una atenció oberta a l'experiència de cada moment i que no posa etiquetes.


Cuando nos encontramos con problemas de relación con otras personas, es habitual que pensemos que son los demás los que tienen el problema o que ellos mismos son la causa del problema . En el caso de los adolescentes, o de los jóvenes, esta actitud suele ser aún más frecuente. Más aún quizás cuando éstos son nuestros hijos o hijas.

Corremos el riesgo de ver la adolescencia y la juventud como una "etapa difícil", una especie de "enfermedad" que es necesario que los adolescentes pasen: una gripe de sensaciones, emociones y pensamientos. Y quizás nos perdemos una fase vital de su desarrollo donde podemos verlos como personas que pueden contagiarnos los valores positivos que germinan en su cerebro y que posiblemente nosotros hemos dejado olvidados en el camino.

El siempre ingenioso Dr. Dan Siegel habla de ello en su último libro: "Brainstorm: The power and purpose of the teenage brain" (Lluvia de ideas: el poder y el propósito del cerebro del adolescente) y propone un acrónimo para sintetizar la esencia de este sentirse feliz y vivo que acompaña esta etapa tan especial:

ESSENCE (Esencia):

ES (Emotional Spark): Chispa emocional. Semilla de vitalidad y de dar sentido a la vida.

SE (Social Engagement): Compromiso social. Buscando relaciones que sean mutuamente enriquecedoras.

N (Novelty): Novedad. Innovando, buscando nuevas experiencias que estimulen nuestros sentidos y emociones a través de nuevos y excitantes caminos.

CE (Creative exploración): Exploración creativa. Soñando nuevos conceptos e ideas. Usando nuestra imaginación para caminar por nuevos senderos que amplíen nuestra conciencia.

En definitiva, aprendiendo a vivir ya ver la vida a través de la observación atenta sin juicios previos. Una atención abierta a la experiencia de cada momento y que no pone etiquetas.

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