11.8.10

Eco-psicopatia / Eco-psicopatía



Llegia fa uns dies un article sobre psicopatia i vaig parar atenció en la descripció del psicòpata. El descrivia com un ésser mancat d’empatia i de compassió, entesa aquesta com el desig d’evitar el sofriment dels altres éssers. Aquesta mancança fa que el psicòpata no senti cap mena d’emoció quan produeix un dany – físic, mental o material – als éssers que l’envolten.

Mentre ho llegia no podia evitar fer un paral•lelisme amb el nostre comportament respecte a la resta d’éssers que composen, com nosaltres mateixos, allò que denominem Natura. Em resulta difícil no veure aquesta conducta com una forma de personalitat psicopàtica. D’aquí el títol, eco-psicopatia. La manca de consciència i d’emoció pels danys continus i continuats que causem als nostres ecosistemes. Amb un afegitó, que nosaltres també en formem part i estem afectats per la pèrdua constant de biodiversitat.

Cal un procés de transformació personal que dissipi aquesta dissociació que mantenim amb la Natura i que, segurament., està en l’origen d’aquesta eco-psicopatia. En aquest sentit, cal una aposta decidida per la introducció de la intel•ligència emocional en el nostre sistema educatiu.



Leía hace unos días un artículo sobre psicopatía y me llamó la atención la descripción que hacía del psicópata. Lo describía como un ser falto de empatía y de compasión, entendida ésta como el deseo de evitar el sufrimiento de los demás seres. Esta falta de compasión hace que el psicópata no sienta ningún tipo de emoción cuando produce un daño – físico, mental o material – a los seres que le rodean.

Mientras lo leía no podía evitar hacer un paralelismo con nuestro comportamiento en relación al resto de seres que componen, como nosotros mismos, eso que denominamos Naturaleza. Me resulta difícil no ver esta conducta como una forma de personalidad psicopática. De aquí el título, eco-psicopatía
. La falta de consciencia y emoción por los daños continuos y continuados que causamos a nuestros ecosistemas. Con un añadido que nosotros también formamos parte de estos ecosistemas y estamos afectados por la pérdida constante de biodiversidad.

Es necesario un proceso de transformación personal que disipe esta disociación que mantenemos con la Naturaleza y que, seguramente, está en el origen de esta eco-psicopatía. En este sentido, hace falta una apuesta decidida por la introducción de la inteligencia emocional en nuestro sistema educativo.

No hay comentarios:

Publicar un comentario